Seksjon for IKT tilbyr åpne gratis kurs i Microsoft Office 365 for alle ansatte i Trøndelag fylkeskommune - inkludert fylkesadministrasjonen, tannhelseklinikkene og skolene.  

Kursene bygges opp som introduksjonskurs til hvordan komme i gang med produkter, og hva som er muligheter i produkter. 

Det er ikke lagt opp til øvinger i kursene, men det skal være tid til å teste noe og komme i gang. 

Viktigste er å se hvilke muligheter produktet har og hva du kan bruke det til- for deretter gi tips om hvordan komme i gang og hvor man finner hjelp.  

Mange har gitt tilbakemelding om at dette er god tilnærming for våre kurs, siden lange kursdager ofte har fokus på øvinger som ikke alltid er relevante for alle. 

Spesielt under Korona-tiltakene erfarte vi at Webinarer i Teams var effektiv form for undervisning.

Anbefales at man har to skjermer, f.eks. bærbar og ekstra skjerm. Med undervisningen og demonstrasjonen på den bærbare skjermen, kan man parallelt utføre øvelser på den andre skjermen.

Ikke alltid du rekker prøve alt som blir demonstrert, men viktigst huske på muligheten og hva du kan bruke det til!

 

Nyttige brukerveiledninger på Intranett
Vi anbefaler alle å lese gjennom brukerveiledningene som ligger under Hjelp og Brukerveiledninger IKT.

Direktelink til brukerveiledningene her


Fant ingen aktiviteter

Ved kontakt angi hvilket kurs du skal på, samt dato og tid

Det er også mulighet til å sende inn skriftlig beskjed eller evaluering under. 

Husk nevne hvilket kurs og tidspunkt meldingen gjelder:

Kursene bygges opp som introduksjonskurs til hvordan komme i gang med produkter, og hva som er muligheter i produkter. 

Det er ikke lagt opp til øvinger i kursene, men det skal være tid til å teste noe og komme i gang.  Viktigste er å se hvilke muligheter produktet har og hva du kan bruke det til - for deretter gi tips om hvordan komme i gang og hvor man finner hjelp.  Ofte kan man sammenligne det å kjøpe seg en TV: etter reklamen går man på butikken hvor selgeren demonstrerer og viser frem et produkt som du tar med deg hjem.  Med fjernkontrollen starter du lete frem funksjoner og du vet hvilke ting du ska lete etter.  Først når du står fast tar du fram brukermanualen.  Slik er det også innenfor IKT, hvor utviklingen og lansering av nye produkter og muligheter skjer månedlig. Derfor er kursene lagt opp mer som innsalg og "whats in it for me".  Mange har gitt tilbakemelding om at dette er god tilnærming for våre kurs, siden lange kursdager ofte har fokus på øvinger som ikke alltid er relevante for alle. 

Kursbeskrivelser

Under følger foreløpig fagplaner innenfor de forskjellige kursene, hvor fokus er bruk av MS Office 365 ProPlus lokalt, hvor Offfice 365 er ekstrafunksjoner.  Innholdet i kursene kan justeres etter forslag fra instruktør og/eller oppdragsgiver – spesielt etter tilbakemeldinger fra deltakerne.

Hvordan komme i gang med Office 365 ProPlus

Dette kurset vil gi en innføring i hvordan man logger inn, setter opp og får tilgang til Office365 portalen, og sameksistensen mellom verktøy i portalen og lokalt på datamaskinen, spesielt med tanke på deling av og samarbeid om dokumenter.  Kurset skal også danne grunnlag og ønske om ytterligere kurs i de forskjellige verktøyene

  • Logge på (direkte, via intranett)
  • Gjennomgang app’er
  • Opprette dokument
  • Fillagring
    • Onedrive
    • Fellesområder (intranett/sharepoint)
    • Versjonslogg
    • Synkronisering
  • Søk og gjenfinning (og delve)
  • Deling av og samskriving av dokumenter
  • Dokumenthåntering (Online vs Lokalt)
    • Åpne
    • Nytt dokument
  • Programvaresenteret
  • Outlook m/Teams
  • Yammer

Smart bruk Outlook m/Teams

Outlook inkluderer e-post, kalender og oppgaver, samt brukes til booking av møter m/Teams.

  • Introduksjon – Hvordan jobbe effektivt med Outlook
  • Programvinduet og visninger
  • Mappestruktur
  • Regler
  • Søk og søkemapper
  • Epost
    • Flagg
    • Kategoriser
    • Legg inn i kalenderen
    • Tilordne en oppgave
    • Flytt til mappen Behandlet
    • Status fra Teams
    • Teams tilgjengelighet
    • Organisere eposter
    • Skrive epost
    • Kalle tilbake epost
    • Automatiske svar
    • Signaturer
  • Kalender
    • Planleggingsvisning
    • Legge inn møterom via Ressurser
    • Legg til møtenotater via OneNote
    • Sett tilgjengelighet
    • Invitere deltaker
    • Alternativer for Teams-møte
    • Legg til møtenotater via OneNote
    • Sett tilgjengelighet
    • Invitere deltaker
    • Kalendervisning
    • Alternativer for Kalender
    • Dagens oppgaveliste
    • Sende møteinnkalling
    • Sende Teams-møteinnkalling
    • Dele kalender
    • Kalendertillatelser
  • Personer
  • Oppgaver
    • Tilordne en oppgave til en annen person
    • Send statusrapport
    • Merk som fullført
  • Teams
    • Møtedeltakere
    • Invitere flere deltakere i møtet
    • Veksle mellom Deltaker og Presentatør
    • Dele Skrivebord
      • Avslutt deling
    • Vise Presetasjon
    • Innstillinger for Lyd og video
    • Sette status
    • Vise tilgjengelighet
    • Legge til flere kontakter
    • Samtalelogg
    • Teams-møte
    • Alternativer

 Smart bruk av Excel

Regnearkprogrammet Excel er gjerne et kjent verktøy så her ønsker man se på noen av de smarte måtene bruke Excel på.  Spesielt bruke denne til å sortere og søke i tabeller.

  • Formateringer
  • Betinget formatering
  • Cellestiler
  • Tabeller
    • Formatere som tabell
    • Sortering
    • Autofilter
  • Hent data
  • Pivottabell
  • Funksjoner
  • Utskrift
    • Sideskiftvisning
    • Marger
    • Gjenta rader øverst
  • Samarbeid og deling

 

Smart bruk av Word

Gjennom starte produsere dokumentet i disposisjonsvisning er det letter få til riktige overskriftet og innholdsfortegnelser.  Videre kan bruk av biler og figurer være nyttig innhold for illustrere budskapet i dokumentet.

  • Programvindu
  • Overskrifter
  • Navigasjonsrute
  • Disposisjonsvisning
  • Innholdsfortegnelse
  • Vindu
  • Topp- og bunntekst
  • Bilder – SmartArt og figurer
  • Linker
  • Merknader
  • Spor endringer
  • Samarbeid og deling
  • Masseutsendelse

 

Smart bruk av Powerpoint

Powerpoint presentasjoner i fylket skal benytte egen mal for å oppnå enhetlig profilering av fylket.  Det er likevel viktige metoder som bør benyttes for både oppbygningen av presentasjonen og form på innholdet. 

  • Introduksjon – teori
  • Maler (TRFK) og fargevalg
  • Oppsett
  • Tekst og punktlister
  • Disposisjon
  • Bilder og figurer
  • Sette inn video
  • Linker
  • Tabeller
  • Animasjoner
  • Overganger
  • Fremvisning
  • Presenter i Teams-møte

 

Kom i gang med OneNote

Den digitale notatblokken Onenote er et fleksibelt verktøy for å ta notater og organisere disse elektronisk, privat eller sammen med andre, og alltid søkbart. 

  • Introduksjon til Onenote m/eksempler
  • Organisering av notater
  • Ta notater, inkludert formatering, tabeller, tegninger
  • Visninger, navigasjon og søk
  • Oppgaver
  • Deling og samskrivning
  • Lagring på fellesområder

Teams – Møter og samtaler

Innføring i bruk av Temas som møteplattform, inkludert samtaler og chat

Teams – Innføring i Teams

Innføring i bruk av Teams – Team og kanaler

  • Opplæringsprinsipper
  • Bruk
    • Tilbakepil
    • Popout
    • Skryt
    • Oppbygning
    • Navigering
    • Finne og skjule
    • Innlegg
    • Filer
  • Samarbeid og deling - bakgrunn
    • Utvikling i samfunnet
    • Gjennomsiktighet
  • Beste praksis - bruk
  • Varsling
  • Hjelp og brukermanualer
    • Fylkets intranett
    • Microsoft
  • Mobilapp

Teams – Teamseier

I rollen som teamseier kan man opprette kanaler og legge til apper, samt administrere brukere

  • Opplæringsprinsipper
  • Samarbeid og deling - bakgrunn
    • Utvikling i samfunnet
    • Gjennomsiktighet
  • Beste praksis - strukturering
  • Opprette kanaler
  • Legge til app
    • Notatblokk
    • Planner
  • Administrere brukere og tillatelser
  • Flytting og kopiering av filer
  • Varsling
  • Hjelp og brukermanualer
    • Fylkets intranett
    • Microsoft
  • Mobilapp

Teams – Apper og verktøy

Microsoft tilbyr flere gratis app’er som kan legges til av temaseier på forskjellig kanaler.

  1. Dokumentbibliotek
  2. Wiki
  3. OneNote - Notatblokk
  4. Planner
  5. Flow (arbeidsflyt)
  6. Forms