Hva tjener jeg på? Hva er riktig pris?
Informasjon
Min sideMålgruppen er små og mellomstore produsenter av lokal mat og drikke. Mange driver med små marginer. Kurset skal bidra til økt økonomiforståelse, slik at man får bedre oversikt over egne tall, produktkalkyler og marginer i henhold til salgskanal. Med god økonomisk oversikt kan man sette inn konkrete tiltak for økt lønnsomhet.
Kurset veksler mellom teori og praktiske øvelser. Ta med egen PC med Excel, egne resepter, kalkyler/ innkjøps-priser/ utsalgspriser, arbeidskostnader etc. eller grossistavtaler om du leverer dagligvare.
Smitteverntiltak på grunn av Korona
Kurset gjennomføres under forutsetning at anbefalte smittevernråd følges.
Stort møterom er bestilt for å overholde avstandsråd. (Vi velger en maksgrense på 10-12 deltakere)
• Registrering av fremmøtte med kontaktinfo
• God håndvask og desinfisering
• Hoste i albuen
• Ved tegn til sykdom, er du hjemme!
Send gjerne i forkant av kursdagen en kort beskrivelse av hvilke utfordringer du kan ha: beth.tronstad@trondelagfylke.no Da kan foredragsholderne hensynta til dette i presentasjonen.
Fagansvarlige: Viggo Johannessen i Kiwa Teknologisk Institutt og Frode Kristensen i Salgslaget AS.
Møtepakken inkluderer støttelitteratur, minnepinne og servering. Kaffe, frukt, varm lunsj og søtt i enden av dagen. Pris pr person kr 600kr pr pers. Faktureres i etterkant av kurset.
For spørsmål ta kontakt: beth.tronstad@trondelagfylke.no 97594332
Informasjon
Min sideAktiviteten er slutt og du kan ikke melde deg på.
PROGRAM
09.00 Kaffe og registrering
09.30 Økonomisk styring og lønnsomhetsutvikling
Strategiske vurderinger og produkt / markedsmatrisen
Styringsprosessen
Økonomiske mål
Budsjetter
Driftsbudsjett
Likviditetsbudsjett
Nullpunktsomsetning
Driftsmarginer
Om regnskapet
Hvem er regnskapspliktige
Resultatregnskap og hva vi kan lese ut av det
Helheten i regnskapet
Kalkylen, en sentral del av regnskapssystemet
Kontoplan
Om mva
Om selvkost og bidragskalkyle
Gjennomgang av Excel – Kalkyleoppsett
Mer om budsjettering
Sammenhengen mellom kalkyler og budsjett
Jobbe med eget budsjett
12.30 Lunsj
13.00 Priser og rabatter
Slik bruker du pris og rabatter som effektive konkurransemidler?
Grossistmargin og -betingelser
Pris som konkurransemiddel
Salgskanaler
Forhandlinger og kjedeforhandlinger
De fire hovedtypene av rabatter
Ytelse og motytelse
Lønner det seg å øke prisen?
Lær deg kunsten å «ta» en riktig pris
Kundelønnsomhet – sjekker om alle kunder er lønnsomme
Slik skaper du merverdi for kunden
16.00 Oppsummering og spørsmål
16.30 Evaluering og vel hjem!